Non-guvernamental în furnizarea și producția educației

By in
Non-guvernamental în furnizarea și producția educației

FURNIZARE ȘI PRODUCȚIE?

Furnizarea educației se referă la aranjamentul instituțional care permite realizarea acesteia: public, privat, mixt. Producția educației se referă la entitatea care prestează efectiv serviciul către beneficiarul final. Spre exemplu, Legea Educației Naționale reglementează regimul în care este furnizată educația în România, dar producători de educație sunt atât școlile publice, cât și cele private.

Deseori nu facem distincția între cele două părți ale procesului și presupun automat că entitatea responsabilă de furnizare este în mod necesar responsabilă și de producție. Cu toate acestea, de-a lungul timpului, producătorii de educație au fost foarte diverși și regimul de furnizare nu a fost dintotdeauna reglementat de către un stat centralizat.

În momentul de față, ca urmare a capacității mici de adaptare la schimbare a sistemelor formale și centralizate de educație, atenția se îndreaptă din nou către formule alternative, ce s-au dovedit mai inovative și mai rapide în a răspunde nevoilor celor ce se vor educați. Astfel, actorii non-statali redevin tot mai implicați în furnizarea și producția de educație prin:

  • operarea privată a școlilor publice;
  • furnizarea privată de input-ului în procesul educațional;
  • vouchere și burse pentru educație;
  • producția de educație de către actori privați;
  • implicarea actorilor privați în luarea deciziilor privind regimul furnizării educației printr-o tranziție de la luarea deciziilor de către stat, într-un mod ierarhic, în cadrul structurilor statului, la luarea deciziilor în cadrul unor rețele ce includ organizații privare, non-statale (Daviet, B. 2016. Revisiting the Principle of Education as a Public Good).

Unde se află România în acest context

Prin studiul realizat în cadrul proiectului, ne dorim să înțelegem unde se află România în aceste tendințe? În ce măsură actori non-guvernamentali sunt implicați în deciziile privind furnizarea educației? Cum este produsă educația de către actorii privați, cine sunt beneficiarii acestora și cum sunt soluțiile lor diferite de serviciile publice de educație?

În acest moment, realizăm interviuri cu unii dintre cei mai activi și dedicați antreprenori privați, publici și politici din educație: organizații aflate în afara statului care au identificat în mediul lor probleme legate de acest domeniu și au ales să se implice prin generarea de soluții noi la acestea. Care a fost experiența lor și ce putem învăța din aceasta?

 

Leave a reply